Wybierz wydziałWydział w CiechanowieWydział w OstrołęceWydział w PłockuWydział w RadomiuWydział w SiedlcachWydział w Warszawie

Konferencja: „Dwa mózgi w szkole, czyli neurodydaktyka w praktyce”

Przybliżenie podstaw neurodydaktyki, , charakterystyka działania mózgu na rożnych etapach rozwoju oraz neurobiologiczna skuteczność metod dydaktycznych była przedmiotem konferencji zorganizowanych 29 sierpnia br. w Domu Kultury w Sokołowie Podlaskim oraz w siedzibie MSCDN przy ul M. Asłanowicza 2 w Siedlcach.

Wykłady wygłosił dr Marek Kaczmarzyk, biolog, neurodydaktyk i memetyk ,wykładowca Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, autor podręczników i programów szkolnych.    O ważności zagadnienia świadczy liczba uczestników: ponad 370 dyrektorów szkół, nauczycieli i wychowawców pracujących w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych . Ocenili oni bardzo wysoko zarówno inicjatywę, zawartość merytoryczną, a także organizację spotkania.

Złożony z dwu części program konferencji przedstawiał się następująco:

 

Część 1: Podstawy neurodydaktyki:

Rozwój mózgu w czasie ontogenezy.

Charakterystyka działania mózgu w różnych etapach rozwoju. Specyficzne reakcje osób w różnym wieku.

Trudności z interpretacją zachowań osób w różnym wieku.

Mózg nastolatka – okres krytyczny. Czego NIE POTRAFI nastolatek.

Neurobiologia poszukiwania.

Mózg dorosłego – rozwiązywanie problemów na podstawie utrwalonych wzorców.

 

Część 2: Praktyczna strona szkoły w interpretacji neurodydaktycznej:

Neurobiologiczna skuteczność metod dydaktycznych.

Mechanizmy lustrzane. Odkrycie, znaczenie ogólne, znaczenie dydaktyczne. Skalowanie mechanizmów lustrzanych. Odpowiedzialność „lustrzana” opiekuna.

Pojęcie „dydaktyka ewolucyjna”.

Ewolucja nastolatków. Od konfliktu do kompromisu. Szkoła samotności i szkoła kolektywu.

Jakość środowiska w czasie presji selekcyjnej. Jakie było nasze „naturalne” środowisko?

Przykłady reakcji warunkowanych ewolucyjną przeszłością.